Gör matlagningen till mindfulness – tre tips på vardagsmeditation i köket

I en stressad vardag kan matlagningen ibland kännas mer som ett hetsigt måste än en avkopplande stund. Här är tre knep som hjälper dig att ta vara på egentiden och låter dig förvandla kvällens rutin till en givande ritual.

Från zestjärn till zen
För bästa effekt: gå all in i andetaget och försök att hitta en jämn rytm medan du zestar. Både rörelsen och ditt andetag bör vara lugnt, stabilt och medvetet. För att underlätta, vänta med själva zestandet och ställ dig och andas vid köksbänken någon minut innan du börjar. När du väl hittat en behaglig takt, plocka upp citronen och försök att synka zestandet med dina andetag.

Mortla dig till mindfulness
Den här sysslan är en exemplarisk övning i vardagsmeditation eftersom hela processen handlar om upprepade, monotona rörelser. Greppa morteln, andas medvetet och fokusera på varje enskilt pepparkorn, basilikablad, sesamfrö (eller vad du nu mortlar). Ett i taget. Ta din tid och utnyttja de repetitiva rörelserna som mortlandet kräver. Ge dig inte förrän varje sesamfrö krossats. Vissa hittar lättare till känslan av mindfulness genom att blunda – det går utmärkt att göra vid denna syssla. En del kopplar av lättare med hjälp av musik. För en ostkupsliknande effekt, plugga in hörlurarna och mortla i takt till musiken. Norah Jones i all ära men pröva även toner av ett mer tydligt beat såsom lounge, R’n’B eller till och med house.

Hitta lugnet i hackandet
Den här sysslan kan vara knepig då den kräver lite extra koncentration: ibland leder en oförsiktig rörelse till sår i fingret. Hackar du lök så kan även detta framkalla ovälkomna tårar som stjäl fokus från din mindfulnessövning. En fördel med hackningen är dock att kniven mot skärbrädan framkallar ett ljud som synkas med kroppens rörelser och det som dina ögon registrerar. Detta kan underlätta för din hjärna att lättare ”gå in” i sysslan och nå det transliknande tillstånd du är ute efter. Tips: lägg en fuktig trasa under skärbrädan för bättre stabilitet. Och smörj in kniven med lite olja innan du ger dig på löken. På så vis minskar du risken för oinbjudna tårar.

Bonustips för nybörjare: bestig ett diskberg och nå nirvana
En ofta ouppskattad syssla som lätt skjuts upp och till och med undviks. Men denna oändliga rutin är extra lämplig för nybörjare inom vardagsmeditation – just tack vare de både enformiga men framför allt enkla rörelserna. Få saker kan gå fel i processen så det gör inget om du skulle råka glömma bort vad du pysslar med och diskar på i oändlighet. Tvärtom – detta transliknande tillstånd är en välkommen bieffekt om du väl hamnar där. Förbered diskhon eller en stor balja med ljummet vatten och såpa. Rota fram dina smutsigaste tallrikar och sätt igång. Tänk på din andning och unna dig att verkligen fokusera ordenligt på varje liten fläck, spricka eller skavank. Sucka inte vid åsynen av svåra läppstiftsfläckar och ingrodda stekpannor utan se dem istället som en fantastisk chans att få stanna till med svampen på ett och samma ställe lite för länge. Ju längre tid du diskar, desto större är chansen att du sugs in i löddrandets hypnos.


Kom ihåg att varje syssla bör få ta den tid det behöver – dessa extra minuter får du förhoppningsvis igen tusenfalt i avkoppling. Dessutom är ju hungern bästa kryddan så magen din kan gott få lite extra tid att jobba upp aptiten. Försök att se processen som en välkommen chans att hitta ditt inre lugn, snarare än trist tidsspill.

Publicerad: