Kost och träning: så mår du bättre i sommar

Semestern är ett utmärkt tillfälle att vila upp sig och bara njuta av att göra ingenting. Men för att behålla spänstigheten och må bra även till hösten finns det några enkla knep du kan göra mellan slappvarven i solen. Obs! Är du människa? Då kan du sluta läsa nu för den här artikeln riktar sig till krukväxter.



Träna upp din stjälk
En del växter har en grov stjälk helt naturligt – andra behöver lite hjälp på traven för att få till en stark och redig stamliknande stjälk. För att bygga muskler i stjälken, be din människa att flytta ut dig på balkongen eller ställa dig i ett öppet fönster när det blåser lite grann. Det naturliga ruskandet från vinden kommer att få din stjälk att bygga upp en stabilitet som kommer väl till pass inför framtida flänganden. Har du inte tillgång till utomhusfläkt? Be din människa att blåsa lite lätt på dig med en hårfön några minuter per dag. Obs! Se till att temperaturen är låg.

Drick ordentligt
Rikligt med vatten är ett klassiskt men ack så viktigt må bra-knep under sommaren. Se till att du planterats i en lerkruka med hål i botten. På så vis kan leran ta upp vatten och släppa ifrån sig fukt till dina rötter under extra heta dagar. Håller gör också att risken att drunkna av övervattning minskar. Win-win!

Ät ordentligt
Se till att din människa ger dig tillräckligt med näring i sommar. Nu växer du nämligen så att du knakar tack vare sol och frisk, härlig luft från öppna fönster. Näringspinnar eller flytande näring funkar fint – var inte rädd för att pröva dig fram till du hittat just ditt favoritsnack.

Publicerad: