Vad ska du tänka på när du väljer träningssko?

Som nybörjare är det vanligt att tänka ”äh, jag tränar inte så hårt eller avancerat så skon spelar nog inte så stor roll”. Men den som är van att träna har både ett tekniskt försprång och är van vid rörelserna, vilket gör att skon då nästan spelar mindre roll än för en nybörjare. Så var snäll mot dig själv och ge dig själv rätt förutsättningar. Utgå alltid ifrån de rörelser du utför i din träning och se vilka egenskaper skon kräver. Här listar vi olika aktiviteter och vilken typ av skor som passar.

Utomhuslöpning
En löparsko är byggd för en ganska monoton rörelse rakt fram och för många stötar under längre tid. Löparskon är lätt rundad, sulan anpassad för utomhusunderlag och dämpad för ändamålet. Löparskon har en lätt och tunn ovaldel, anpassad för rörelse rakt fram. Löparskor tål sällan mycket sidledsrörelser. Alla fötter och kroppar är olika och löpstegen varierar. Det finns skor som passar alla löpsteg, oavsett om du springer neutralt eller har en tendens att foten lutar lite inåt när du springer. Vill du avancera så finns även lättare skor för snabbare pass och terrängskor för mer krävande underlag. Ta hjälp att välja rätt sko utefter just dina förutsättningar.

Crossfit
I crossfit ingår många olika rörelser, satsa därför på just en crossfit-sko. Tillräckligt stabil för att klara tyngre lyft, hopp, rörelser i sidled, men också slitstark i ovandel för att klara exempelvis klättring. Dämpad nog att klara den löpning du utför.

Pass inomhus, du som gör lite allt möjligt.
Fundera över vad du gör mest och vilka rörelser som ingår. Vill du styrketräna lite och även gå på danspass? Välj då en tunn sko som gör att du lätt dansar med den, men låt den samtidigt vara ganska låg i profilen/höjden från marken. Då blir den stabilare att styrketräna i än tex en löparsko. Vill du spela lite handboll och tennis och styrketräna en del? Välj då tex en handbollssko som är stadig, stabil i sidled och slitstark i ovaldelen. Du kan styrketräna i den på gymet också. Vill du springa inomhus så välja alltid en löparsko då det är en så specifik påfrestning på kroppen.

Och kom ihåg att viss styrketräning även kan utföras i strumplästen. Små muskler i fötter och underben mår bra av det någon gång ibland.

Publicerad:

Intersport Fältöversten

Intersport Fältöversten