Så gör du rutin till ritual – en gudie till avkopplande vardagsmotion

Från kropp till knopp

Länge har det pratats om vardagsmotion. Hur vi genom att ta trapporna eller hoppa av bussen lite tidigare kan träna upp våra kroppar. Nu vill vi göra det enklare för dig att träna hjärnan att finna sinnesro genom att utnyttja de där små stunderna i vardagen som är perfekta för mindfulness. Egentid du redan har, men kanske inte tänkt på att använda som meditationsövningar.

Bli mer mindful – en syssla i taget
En minimeditation går på två minuter med tandborsten och en kroppscanning* behöver inte ta längre tid än ett pastakok. I vår förvandlar vi vårstädning, helgstök och vardagsmåsten till stunder av avkoppling – en syssla i taget. Och kombinerar enformiga, repetitiva rörelser med fokus på andning och inre ro.

Vardagsmeditera mera – åtta tips
Du har redan alla verktyg som krävs för att meditera i vardagen. Här är några tips på vägen. Lycka till!

När du borstar håret
Ta tillfället i akt och känn efter ordentligt hur borsten känns mot huvudet. Fokusera på den mjuka rörelsen och låt dig svepas in i lugnet. Tänk på din andning och försök samtidigt att inte tänka alls. Släpp – så mycket det går – tankar på sånt som jobb, skola eller annat som stör ditt inre lugn. Men klandra inte heller dig själv om det dyker upp oroväckande tankar – att vara mindful handlar om att inte vara dömande, varken mot dig själv eller andra.

När du trimmar skägget
Låt dig fullt ut fokusera helt på trimmandet. Hur trimmern känns mot huden, det lugna buzzande lätet. Hur vattnet känns när det sköljer över hakan. Tänk på din andning och om du har svårt att hitta lugnet, stäng badrumsdörren för fullt fokus.

När du putsar skorna
Hur känns tyget från trasan mot fingrarna? Finn lugnet i den monotona rörelsen. Låt putsandet ta tid, både för skornas och din skull.

När du rensar garderoben
Här är ett perfekt tillfälle att rensa tankarna. Vik långsamt och metodiskt. Hämta inspiration från städgurun Marie Kondo som menar att du endast bör spara de plagg som ger dig ett sprittande glädjerus när du håller upp det mot kroppen.

När du hackar vitkål
…Eller vad du nu behöver hacka. Försök att verkligen ta in hur kniveggen låter mot skärbrädan. Andas djupt och långsamt. Ifall doften från kålen stjäl fokus gör det inget. Då kan du tillåta dig själv att lägga fokus på doften ett tag. Allt är tillåtet och det viktigaste är att du inte klandrar dig själv om du råkar ”komma ur” ditt lugn ett tag. Du hittar snart tillbaka.

När du diskar
En perfekt repetativ rörelse som dessutom kan ta ett tag att utföra, vilket ger dig ännu mer tid att koppla bort och koppla av. Den här sysslan är i mångt och mycket en perfekt nybörjarövning för dig som är nyfiken på vardagsmeditation.

När du duschar
Att låta kroppen få fokus på ett sätt som inte handlar om utseende, utan bara känslan av att ha en kropp, kan vara rogivande i sig. Låt löddret löddra och vattnet porla. Skrubba långsamt och metodiskt. Varför inte inspireras av den japanska badkulturen och investera i en härlig duschpall? Meditation i duschen är ett perfekt sätt att både börja och avsluta dagen. Njut av hur dina tankar, bekymmer och problem bokstavligt talat rinner av dig.

När du fixar och donar
Att vardagsmeditera handlar om att hitta stunder av egentid och låta dem ta dig till rofyllda platser. Diskborsten, duschpallen och skärbrädan hittar du som vanligt inne på Fältöversten. Lycka till!


*En kroppscanning är en klassisk mindfulnessövning som går ut på att du långsamt och fokuserat går igenom olika delar av din kropp med hjälp av dina tankar. Syftet är att bli mer medveten om vad som försiggår i kroppen och övningen fungerar ofta meditativt. Kroppsscanningen ger ofta en bättre förståelse för känslor, tankar och andra förnimmelser som dyker upp inom dig. En annan vanlig och välkommen effekt är känslan av inre lugn och harmoni.